Jag funderar mycket på det här med reklam.
Väldigt ofta pratar vi om reklam som något negativt. Jag med.
Då tänker jag på TV-reklam (som inte ens förekom i Sverige när jag var barn) eller reklamblad som delas ut i mängder i postlådan om du inte har en skylt om att du vill slippa. Det som stör är till exempel att reklamen tränger sig på när jag vill göra annat (som att se något på TV) eller att det går åt en massa resurser (papper!) till pappersreklamen.
Ja, och så stör det ju att någon vill påverka mig: försöka övertyga mig om att köpa något jag inte vill ha eller inte behöver.
Väldigt många av oss vill helt enkelt slippa reklam. På nya sociala medier som bluesky och pixelfed säger man att det är en bra sak att dessa kanaler ska vara reklamfria.
Där nånstans börjar jag fundera över vad reklam egentligen är.
För jag, som författare, behöver ju nå ut. Visst, det händer att jag gör inlägg som inte alls handlar om mina böcker. Men generellt sett så är jag ju, i min författarroll, på sociala medier framför allt för att ge synlighet åt mina böcker, på ett eller annat sätt. Alltså reklam. Syns du inte finns du inte. Så jag försöker se till att mina böcker och jag som författare syns tillräckligt mycket och ofta för att en och annan potentiell läsare till slut ska komma fram till att de vill läsa mina böcker.
Däremot är det ju inte betald reklam.
Jo, jag har sponsrat inlägg hos facebook och instagram vid några tillfällen. Det brukar inte ge någon direkt effekt. Och numera vill jag absolut inte betala pengar till Meta.
Men de summor jag betalt är samtidigt småpotatis när man jämför med vad andra betalar för reklam.
Som när någon av matvarukedjorna kör både TV-reklam och stora annonspelare för att tala om att den här veckan tänker de sälja hushållsost och fläskfilé för ett visst pris. Jag har förstås ingen aning om vad de där kampanjerna kostar, men det lilla jag snappat upp från olika sammanhang säger mig att det är summor som skulle få mig att baxna.
Reklam kan vara så oerhört olika saker. Det kan vara när jag postar ett vanligt inlägg där jag talar om vad en av mina böcker handlar om. Det kan vara när jag betalar en hundralapp för att lite fler människor ska se inlägget om vad en av mina böcker handlar om. Och det kan vara en samlad insats med reklamfilmer på TV, sociala medier, stora reklampelare, utskick på papper och i mejl och produktplacering hos både influencers och på fotbollsplaner, för pengar jag knappt kan föreställa mig.
Men när någon säger att de vill att ett sammanhang ska vara reklamfritt, då känner även jag mig utpekad.
Vad tänker du på när man säger reklam? Vill du slippa all reklam?