Det som är jobbigast med att ha gett ut böcker är att man ska sälja dem.
Jag ser ”kollegor” som är ute och visar upp sina böcker i alla möjliga sammanhang, igen och igen och igen. Mässor och marknader och festivaler av olika slag, i en aldrig sinande ström. Långt borta och nära. Sammanhang där böcker har huvudrollen, evenemang med teman som knyter an till boken, och stora evenemang där böcker är en udda fågel.
Och jag har ständigt dåligt samvete för att jag inte är med på mer sånt.
– Kommer du till …?
– Ska du vara med på …?
Nej. Nej, det ska jag inte.
Livet går ju liksom inte ihop sig ändå. Det är barn (ungdomar) och hus och trädgård och jobb och spår av en utmattning som kanske finns kvar för gott. Och jag är ensam förälder. Tiden finns inte. Orken finns inte.
Det här ÄR den stora nackdelen med att vara utgiven på hybridförlag. I alla fall för mig. Ja, jag vet att även författare på traditionella förlag, åtminstone till viss del, behöver ägna sig åt sånt här eller liknande. Men generellt i mindre utsträckning.
Ja, jag visste från början. Och nej, just den biten fattade jag nog inte riktigt. Målbilden sträckte sig fram till att det faktiskt skulle bli böcker. En del som ifrågasätter oss som ger ut på hybridförlag upprepar som ett mantra att vi gör det för att få kalla oss författare. Men nej, att vara författare var aldrig målet. Att mina berättelser, skrivna för att bli böcker, faktiskt skulle bli böcker, var målet.
Även om jag hade mer tid och ork skulle jag egentligen inte vilja fara runt och sälja böcker jämt och ständigt. Säljande lockar mig inte, oavsett sammanhang.
Men Medeltidsveckan hade varit kul att åka på någon gång, om både tid och ork infinner sig.
(”Närvaro på sociala medier” är mycket mer okej. Jag är ändå typen som hänger på sociala medier. Möjligen har jag för många saker jag vill posta om, så att ni drunknar och jag liksom får trafikstockning i postningskön i mitt huvud, och kanske är det jag postar inte alltid det som ger mest försäljning 😉 men jag är definitivt här.)